El passat 3
d’Octubre, els membres d’aquest grup realitzarem una exposició sobre els jocs
cooperatius.
Al hora de
realitzar-la es va repartir una fulla per a cada persona en la que de forma
molt detallada s’explicava de que tractaven aquests jocs i així poder seguir
l’explicació sense cap problema i si hi havia algun dubte resoldre’l de forma
més eficaç.
En primer lloc,
realitzarem una menuda introducció sobre el tema per a que els companys saberen
de que tractaven aquests jocs. A més, amb aquesta introducció, el nostre
objectiu era que els companys tingueren en compte la essència d’aquests jocs,
mentre es realitzava cada un dels jocs que anàvem a exposar.
Una volta
realitzada la introducció dels jocs cooperatius, donàrem pas a la realització
de la presentació de cada un dels jocs que havíem preparat sobre els jocs
cooperatius. Nosaltres elegirem aquests ordre, perquè heu volíem presentar de
forma de progressió metodològica, és a dir, de jocs més passius i de fàcil
realització a jocs més actius i de més difícil realització.
Com a jocs de escalfament elegirem els jocs de “¡Segueix la historia!”, “Representa el tema” i “Formar paraules”, ja que es tracta de jocs introductors que es basen en el desenvolupament de la confiança entre els company i, a més, ens permeten augmentar poc a poc les pulsacions i entrar en calor.
Com a jocs de escalfament elegirem els jocs de “¡Segueix la historia!”, “Representa el tema” i “Formar paraules”, ja que es tracta de jocs introductors que es basen en el desenvolupament de la confiança entre els company i, a més, ens permeten augmentar poc a poc les pulsacions i entrar en calor.
La resta dels
jocs, ja els classificarem dins de la part principal de la classe on es veu de
forma claríssima la essència d’aquests jocs cooperatius.
¡Segueix la historia!
|
|
Definició
|
Els grups
elegeixen un tema. Un del grup la comença i la resta la continua.
|
Objectius
|
- Coherència en el grup.
- Desenvolupar la creativitat.
|
Participants
|
20-30
participant que es divideixen en grups de 5 persones
|
Consignes de la partida
|
-Es deu realitzar de forma ràpida i seguida, sense pauses.
-La historia te que tindre coherència.
-Gestualitzar al mateix temps que es conta la historia.
|
Desenvolupament
|
El membre
que comença la història te 30 segons per a contar-la. Després, el següent
membre continuarà la història des de el punt que l'anterior la deixat. D'esta
forma successivament fins a que tots els membres hagen aportat la seua part a
la història.
|
|
Representació gràfica
|
|
Representa
el tema
|
|
Definició
|
-Cada vigilant
de un grup proposa un tema de la vida quotidiana, els components del grup
deuran representar-lo.
|
Objectius
|
- Coherència en el grup.
- Desenvolupar la creativitat.
|
Participants
|
20-30
participant que es divideixen en grups de 5 persones
|
Consignes
de la partida
|
-No es podran repetir personatges.
-Almenys deuran haver 5 personatges diferents.
-Gestualitzar el personatge que es representa sense so.
-30 segons per pensar els personatges.
|
Desenvolupament
|
Cada vigilant de grup proposarà un tema de la vida
quotidiana per a que els components del grup interpreten gestual ment y sense so un personatge, diferent al del seu
company. Exemple:
-Tema: Oficina.
-Personatges:-Secretaria.
-Algú
fotocopiant.
-Cap.
-Algú
bevent en la maquina de cafè.
-Algú
exposant un projecte.
|
|
Representació
gràfica
|
|
Creuar el pantà
|
|
Definició
|
Creuar d'una part a
l'altra de la classe a tot el grup, utilitzant un matalàs
|
Objectius
|
- Agafar la idea de
treball en equip (cooperació)
- Desenvolupar la
creativitat i comunicació
|
Participants
|
20-30 participant que
es divideixen en grups de 5-6 persones.
|
Consignes de la partida
|
Sense tocar el sòl,
desplaçar-se d'una part de la sala a l'altra
|
Desenvolupament
|
Els grups es posen
damunt del matalàs i sense tocar el sòl han d'intentar traslladar-se fins a
l'altre costat
|
|
Representació gràfica
|
|
Agafa
el baló
|
|
Definició
|
Per grups de 5-6 persones, hauran d’intentar
agafar un baló que llançarà un company amb un matalàs.
|
Objectius
|
Que aprenguem a compenetrar-nos i a cooperar
amb el matalàs per a aconseguir agafar la pilota.
|
Participants
|
Un mínim de 6 persones per matalàs.
|
Consignes
de la partida
|
Hauran d’estar unes 5 persones agafades del
matalàs. L’altre company del grup serà qui llança el baló. Hauran d’intentar
empomar-lo i que no caiga al terra
|
Desenvolupament
|
Es ficaran per grups amb un matalàs i una
pilota, tots els membres del grup menys un agafaran el matalàs i hauran de
compenetrar-se per a agafar la pilota que els llençarà l’altre membre del
grup que no està agafant el matalàs. Si es veu que és molt fàcil, es faran
certes modificacions:
-Agafar el matalàs amb una sola mà.
-A la cama coixa.
-D’esquenes.
|
|
Representació
gràfica
|
|
Confia
en el teu equip
|
|
Definició
|
Es pintarà amb tisa un camí en el piso i el
grup, que anirà amb els ulls tapats, ha de completar tot el trajecte sens
eixir-se’n amb l’ajuda d’un company que estará fora amb els ulls oberts.
|
Objectius
|
Que es cooperi entre els integrants del grup
per a arribar a l’altre extrem del camí sense eixir-se’n.
|
Participants
|
6 per grup (5 i 1 dirigeix)
|
Consignes
de la partida
|
Serà el que dirigeix a la resta el qui
dibuixen el camí per a que la resta no el coneguin, i qui els guiarà. Han
d’anar els 5 que van a fer el recorregut amb els ulls tapats. No se’n poden
eixir del camí marcat.
|
Desenvolupament
|
Es faran grups de 6 persones. Cada grup es
ficarà en fila i es tindran que tapar els ulls abans de veure el camí que es
marcarà en el piso, i que tindran que seguir, amb tisa. Se li taparan els
ulls a tots els membres del grup excepte al que faça de capità que no estarà a la fila i si que
es sabrà el camí i tindrà que guiar als seus companys.
|
|
Representació
gràfica
|
|
El
corredor cego
|
|
Definició
|
Transport de la pilota per parelles
|
Objectius
|
Augmentar la confiança i la cooperació de la
parella per a aconseguir l’objectiu
|
Participants
|
Dividir el grup en dos equips i a la vegada
per parelles
|
Consignes
de la partida
|
-S’han de transportar les pilotes d’una part
a altra
-Els jugadors hauran d’avençar amb els ulls
tancats
- Diferenciar dos camps de joc
-Designar el papers/rols
|
Desenvolupament
|
Tots els participants es posaran per parelles
i col·locats un davant de l’altre (cara a cara).
El de davant deurà d’anar segons les
consignes del company ( amb els ulls tancats) a per la pilota ,que estarà
col·locada a l’altra part del camp.
L’objectiu serà replegar la pilota i
portar-la al lloc des de el que s’ha començat el joc
Guanyarà el grup que acabi avanç
VARIANT 1: Augmentar la dificultat del joc,
col·locant la pilota en altre lloc de
la sala.
|
|
Representació
gràfica
|
|
CONCLUSIÓ DE LA SESSIÓ
Com a conclusió, ens agruparem tots els alumnes i comentarem com s’havia desenvolupat la sessió. Recordarem una altra vegada, quina era la definició de jocs cooperatius i quin era el seu objectiu principal. Després d’aquest recordatori, preguntarem als companys dins de quina classificació, de les nombrades en la introducció que realitzarem al inici de la sessió, situaven cada un dels jocs exposats. Els companys respongueren de la següent forma a cada joc:
1. ¡Segueix la historia!: Jocs de presentació
2. Representa el tema: Jocs de presentació i distenció
3. Formar paraules: Jocs de presentació i distenció
4. Creuar el pantà: jocs de resolució de conflictes i distenció
5. Agafa el baló: Jocs de resolució de conflictes
6. Confia en el teu equip:Jocs de confiança i afirmació
7. EL corredor cego: Jocs de confiança
8. La fava llarga: Jocs de distenció.
Cal destacar, com ja hem dit en la definició del concepte de joc cooperatiu, que en el jocs cooperatius no existeix competició, fet que dificulta el desenvolupament de la sessió ja que els alumnes porten l’instint competitiu en el seu pensament. No obstant agrair la participació dels companys en la sessió
No hay comentarios:
Publicar un comentario