Exemple de sessió

El passat 3 d’Octubre, els membres d’aquest grup realitzarem una exposició sobre els jocs cooperatius.

Al hora de realitzar-la es va repartir una fulla per a cada persona en la que de forma molt detallada s’explicava de que tractaven aquests jocs i així poder seguir l’explicació sense cap problema i si hi havia algun dubte resoldre’l de forma més eficaç.
En primer lloc, realitzarem una menuda introducció sobre el tema per a que els companys saberen de que tractaven aquests jocs. A més, amb aquesta introducció, el nostre objectiu era que els companys tingueren en compte la essència d’aquests jocs, mentre es realitzava cada un dels jocs que anàvem a exposar.

Una volta realitzada la introducció dels jocs cooperatius, donàrem pas a la realització de la presentació de cada un dels jocs que havíem preparat sobre els jocs cooperatius. Nosaltres elegirem aquests ordre, perquè heu volíem presentar de forma de progressió metodològica, és a dir, de jocs més passius i de fàcil realització a jocs més actius i de més difícil realització.
Com a jocs de escalfament elegirem els jocs de “¡Segueix la historia!”, “Representa el tema” i “Formar paraules”, ja que es tracta de jocs introductors que es basen en el desenvolupament de la confiança entre els company i, a més, ens permeten augmentar poc a poc les pulsacions i entrar en calor.

La resta dels jocs, ja els classificarem dins de la part principal de la classe on es veu de forma claríssima la essència d’aquests jocs cooperatius.


¡Segueix la historia!
Definició
Els grups elegeixen un tema. Un del grup la comença i la resta la continua.
Objectius
- Coherència en el grup.
- Desenvolupar la creativitat.
-2’ y 30” pes historia.
Participants
20-30 participant que es divideixen en grups de 5 persones
Consignes de la partida
-Es deu realitzar de forma ràpida i seguida, sense pauses.
-La historia te que tindre coherència.
-Gestualitzar al mateix temps que es conta la historia.
Desenvolupament
El membre que comença la història te 30 segons per a contar-la. Després, el següent membre continuarà la història des de el punt que l'anterior la deixat. D'esta forma successivament fins a que tots els membres hagen aportat la seua part a la història.
Representació gràfica



Representa el tema
Definició
-Cada vigilant de un grup proposa un tema de la vida quotidiana, els components del grup deuran representar-lo.
Objectius
- Coherència en el grup.
- Desenvolupar la creativitat.

Participants
20-30 participant que es divideixen en grups de 5 persones
Consignes de la partida
-No es podran repetir personatges.
-Almenys deuran haver 5 personatges diferents.
-Gestualitzar el personatge que es representa sense so.
-30 segons per pensar els personatges.
Desenvolupament
Cada vigilant de grup proposarà un tema de la vida quotidiana per a que els components del grup interpreten gestual ment y  sense so un personatge, diferent al del seu company. Exemple:
-Tema: Oficina.
-Personatges:-Secretaria.
                                           -Algú fotocopiant.
                                           -Cap.
                                          -Algú bevent en la maquina de cafè.
                                           -Algú exposant un projecte.
                                          

Representació gràfica



Creuar el pantà
Definició
Creuar d'una part a l'altra de la classe a tot el grup, utilitzant un matalàs
Objectius
- Agafar la idea de treball en equip (cooperació)
- Desenvolupar la creativitat i comunicació
Participants
20-30 participant que es divideixen en grups de 5-6 persones.
Consignes de la partida
Sense tocar el sòl, desplaçar-se d'una part de la sala a l'altra
Desenvolupament
Els grups es posen damunt del matalàs i sense tocar el sòl han d'intentar traslladar-se fins a l'altre costat
Representació gràfica


Agafa el baló
Definició
Per grups de 5-6 persones, hauran d’intentar agafar un baló que llançarà un company amb un matalàs.
Objectius
Que aprenguem a compenetrar-nos i a cooperar amb el matalàs per a aconseguir agafar la pilota.
Participants
Un mínim de 6 persones per matalàs.
Consignes de la partida
Hauran d’estar unes 5 persones agafades del matalàs. L’altre company del grup serà qui llança el baló. Hauran d’intentar empomar-lo i que no caiga al terra
Desenvolupament
Es ficaran per grups amb un matalàs i una pilota, tots els membres del grup menys un agafaran el matalàs i hauran de compenetrar-se per a agafar la pilota que els llençarà l’altre membre del grup que no està agafant el matalàs. Si es veu que és molt fàcil, es faran certes modificacions:

-Agafar el matalàs amb una sola mà.
-A la cama coixa.
-D’esquenes.

Representació gràfica




Confia en el teu equip
Definició
Es pintarà amb tisa un camí en el piso i el grup, que anirà amb els ulls tapats, ha de completar tot el trajecte sens eixir-se’n amb l’ajuda d’un company que estará fora amb els ulls oberts.
Objectius
Que es cooperi entre els integrants del grup per a arribar a l’altre extrem del camí sense eixir-se’n.
Participants
6 per grup (5 i 1 dirigeix)
Consignes de la partida
Serà el que dirigeix a la resta el qui dibuixen el camí per a que la resta no el coneguin, i qui els guiarà. Han d’anar els 5 que van a fer el recorregut amb els ulls tapats. No se’n poden eixir del camí marcat.
Desenvolupament
Es faran grups de 6 persones. Cada grup es ficarà en fila i es tindran que tapar els ulls abans de veure el camí que es marcarà en el piso, i que tindran que seguir, amb tisa. Se li taparan els ulls a tots els membres del grup excepte al que faça  de capità que no estarà a la fila i si que es sabrà el camí i tindrà que guiar als seus companys.
Representació gràfica





El corredor cego
Definició
Transport de la pilota per parelles
Objectius
Augmentar la confiança i la cooperació de la parella per a aconseguir l’objectiu
Participants
Dividir el grup en dos equips i a la vegada per parelles
Consignes de la partida
-S’han de transportar les pilotes d’una part a altra
-Els jugadors hauran d’avençar amb els ulls tancats
- Diferenciar dos camps de joc
-Designar el papers/rols

Desenvolupament
Tots els participants es posaran per parelles i col·locats un davant de l’altre (cara a cara).
El de davant deurà d’anar segons les consignes del company ( amb els ulls tancats) a per la pilota ,que estarà col·locada a l’altra part del camp.
L’objectiu serà replegar la pilota i portar-la al lloc des de el que s’ha començat el joc
Guanyarà el grup que acabi avanç

VARIANT 1: Augmentar la dificultat del joc, col·locant  la pilota en altre lloc de la sala.


Representació gràfica






































CONCLUSIÓ DE LA SESSIÓ

Com a conclusió, ens agruparem tots els alumnes i comentarem com s’havia desenvolupat la sessió. Recordarem una altra vegada, quina era la definició de jocs cooperatius i quin era el seu objectiu principal. Després d’aquest recordatori, preguntarem als companys dins de quina classificació, de les nombrades en la introducció que realitzarem al inici de la sessió, situaven cada un dels jocs exposats. Els companys respongueren de la següent forma a cada joc:

1.      ¡Segueix la historia!: Jocs de presentació
2.      Representa el tema: Jocs de presentació i distenció
3.      Formar paraules: Jocs de presentació i distenció
4.      Creuar el pantà: jocs de resolució de conflictes i distenció
5.      Agafa el baló: Jocs de resolució de conflictes 
6.      Confia en el teu equip:Jocs de confiança i afirmació
7.      EL corredor cego: Jocs de confiança
8.      La fava llarga:  Jocs de distenció.

Cal destacar, com ja hem dit en la definició del concepte de joc cooperatiu, que en el jocs cooperatius no existeix competició, fet que dificulta el desenvolupament de la sessió ja que els alumnes porten l’instint competitiu en el seu pensament. No obstant agrair la participació dels companys en la sessió

No hay comentarios:

Publicar un comentario